M-346 Master

M-346 Master to wojskowy samolot z podwójnym silnikiem transonicznym. Pierwotnie opracowany wspólnie z Jakowlewa jako Yak / AEM-130, partnerstwo zostało rozwiązane w 2000 r. Alenia Aermacchi przystąpiła do oddzielnego rozwoju M-346 Master, podczas gdy Yakolev kontynuował pracę nad Jakowlew Jak-130. Pierwszy lot M-346 odbył się w 2004 roku. Typ jest obecnie obsługiwany przez siły powietrzne Włoch, Izraela, Singapuru i Polski. Od 2016 r. Producent stał się Leonardo-Finmeccanica, a Alenia Aermacchi połączyła się w nową Finmeccanica, ostatecznie przemianowaną na Leonardo w 2017 r. 

Alenia Aermacchi T-346A Master MM55155 61-04 formazione legend (22064642876).jpg
By Gian Marco Anzellotti, Link

M-346 został zaprojektowany z myślą o głównej roli instruktora myśliwskiego, w którym jest wykorzystywany do szkolenia pilotów najnowszej generacji myśliwców bojowych. Wyposażony w parę silników turbowentylatorowych F124 firmy Honeywell, jest w stanie wykonywać lot transsoniczny bez użycia dopalacza, który ma na celu zmniejszenie kosztów nabycia i eksploatacji; Alenia Aermacchi twierdziła, że lot M-346 jest "drugi po samolotach wyposażonych w dopalacz".


M346 - RIAT 2009 (3834484695).jpg
By Tim Felce (Airwolfhound) - Link

W dniu 25 stycznia 2017 r. Raytheon ogłosił, że wycofał się jako główny wykonawca i amerykański partner w konkursie T-X.  W dniu 8 lutego 2017 r. Leonardo potwierdził, że pozostanie w samym teście T-X, a Leonardo DRS, jego amerykańska spółka zależna, będzie głównym wykonawcą. 


 
Zobacz też :

Komentarze